5 inzichten uit het boek ‘Don’t make me think!’

30 juli 2013 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Het boek van Steve Krug, Don’t make me think – een nuchtere kijk op webusability’, is er eentje die elke webmarketeer gelezen moet hebben. Heb je dit nog niet gedaan? Dan zal ik je even prikkelen met vijf goede inzichten uit dit fantastische boek.

Inzicht 1.       Don’t make me think!

De ultieme uitdaging bij het ontwerpen van een website is om bezoekers níet te laten nadenken. Het is eigenlijk het hoogst haalbare compliment; wanneer bezoekers niet hoeven na te denken betekent dat je site goed in elkaar zit. Een website moet namelijk zo logisch zijn dat je 80-jarige buurvrouw ook snapt hoe ze de site moet gebruiken. Dat is wat je moet nastreven bij de ontwikkeling van een site: Don’t make me think!

Tweetable fact: “Je site moet zo logisch zijn dat je 80-jarige buurvrouw snapt hoe ze de site moet gebruiken. ‘Don’t make me think’ is het motto!”

tweet dit button

 

 

 

Inzicht 2.       Bezoekers rommelen maar wat aan

Als je een website ontwikkelt ga je ervan uit dat bezoekers even de tijd nemen om te kijken wat je aanbiedt en hoe hij alle producten/diensten kan vinden. Dit is helaas een illusie. Websitebezoekers zoeken niet uit hoe dingen werken. Ze rommelen maar wat aan. Hierbij bedenken bezoekers vage redenen waarom iets wel of niet werkt tijdens het navigeren over de site. En als ze een manier vinden waarop iets werkt, houden ze eraan vast. Waarom dit gebeurt? De meeste websitebezoekers hebben een gebrek aan belangstelling; ze vinden het niet belangrijk. Zorg er dus voor dat je site logisch in elkaar zit en je heel duidelijk op de homepagina toont waarom iemand bij jou een product of dienst moet aanschaffen.

Tweetable fact: “Ga er niet vanuit dat websitebezoekers de tijd nemen om je site te snappen. Wees dus heel duidelijk in je navigatie en aanbod.”

tweet dit button

 

 

Inzicht 3.       De vergeten functies van de websitenavigatie

Twee logische functies van de navigatie op een website zijn duidelijk; het helpt ons te vinden waarnaar we op zoek zijn. Daarnaast geeft de navigatie aan waar in de site we ons bevinden. Maar de navigatie heeft ook nog andere functies waarover te weinig wordt nagedacht. De navigatie van een website geeft ook aan hoe de verschillende onderdelen zich tot elkaar verhouden en wat dus de hiërarchie is. Ook laat het ons zien hoe we de site moeten gebruiken, omdat een goede navigatie impliciet vertelt waar we moeten beginnen met zoeken en wat je opties zijn. Ten slotte geeft de navigatie ons een beeld van de mensen die de site hebben ontwikkeld; zijn zij te vertrouwen en weten ze wat ze aan het doen zijn? Kortom: is deze website betrouwbaar?

Tweetable fact: “Goede websitenavigatie geeft inzicht in de hiërarchie, loodst ons moeiteloos door de site en heeft invloed op de betrouwbaarheid.”

tweet dit button

 

Inzicht 4.       Je kan je eigen site niet objectief beoordelen

Ik heb vaak aan tafel gezeten met ondernemers en marketeers die niet begrepen waarom hun site niet converteert. Vaak vinden zij de website mooi en hun aanbod duidelijk. Maar als ik naar hun site kijk zie ik iets anders: een website vol verbeterpunten. Hoe kan dit? Uit onderzoek is gebleken dat onze hersenen ons eigen werk anders (beter) waarderen dan iemand anders die er naar kijkt. Dit wordt ook wel het IKEA-effect genoemd, wat ik een prachtig woord voor deze denkfout. Je kent vast wel het gevoel van trots nadat je een IKEA-bouwpakket succesvol in elkaar hebt gezet. Je vindt het mooi, ondanks die enorme kras die je maakte doordat je schroevendraaier uitschoot toen je het 26e schroefje in hoog tempo vast wilde draaien. Iemand anders ziet echter direct die kras en vind daarom het meubel een stuk minder aantrekkelijk dan jijzelf. Hetzelfde gebeurt als je naar je eigen site kijkt; je ziet iets moois waarover je lang nagedacht hebt en waar je veel energie in hebt gestoken. Je weet hierdoor te veel. Je kan niet meer testen of de site écht werkt. De enige eerlijke manier om dit te ontdekken is door conversietesten uit te voeren. Deze testen zullen je doen beseffen dat niet iedereen denkt zoals jij denkt, en niet iedereen de site gebruikt zoals jij hem gebruikt. Als je denkt dat de conversiekracht van je website verbeterd kan worden, doe dan dus conversietesten.

Tweetable fact: “Je kan je eigen site niet eerlijk beoordelen door het IKEA-effect. Gebruik dus conversietesten om je site te verbeteren.”

tweet dit button

 

Inzicht 5.       Beantwoord vier vragen op je homepagina

Een homepagina moet aan een heleboel criteria voldoen. Het is immers de eerste indruk die je maakt bij een potentiële klant of opdrachtgever. Je hebt waarschijnlijk veel dingen die je op de homepagina zou willen plaatsen, maar er zijn slechts vier vragen die cruciaal zijn om te beantwoorden op je homepagina.

  1. Van wie is deze site?
  2. Wat kan ik op deze site doen?
  3. Wat bieden ze aan op deze site?
  4. Waarom moet ik hier zijn en niet op de site van een concurrent?

Tweetable fact: “Geef op de homepage van je site antwoord op de vragen wie, wat en waarom? Dat is de informatie die bezoekers zoeken. Geef ze dit.”

tweet dit button

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *