Tijdens Habit Summit in Amsterdam opende dr. Ben Gardner Sood de dag met een boeiende keynote over gewoontegedrag. Want is het moeilijk om een gewoonte aan te leren? En hoe lang duurt zoiets? Wij vroeger het tijdens een interview aan Ben.
Waarom wordt het ene product een groot succes, terwijl een ander product compleet flopt? En hoe zorg je ervoor dat jouw product dusdanig aanslaat bij het publiek dat het gewoontegedrag wordt, zoals Facebook en Twitter? Nir Eyal deed hier onderzoek naar en stelde vast dat er een duidelijke psychologische grondslag ligt aan succesvolle producten. Jorik interviewde Nir Eyal om achter het geheim te komen van onweerstaanbare producten.
Grote bedrijven houden zich al een tijdje bezig met het personaliseren van websites. Op basis van eerdere bezoeken en klikgedrag wordt bepaald welke versie van een webtekst, afbeelding of actie een bezoeker te zien krijgt. De techniek op dit gebied wordt steeds beter, maar hoe ver moet je de personalisatie doortrekken? En is het nuttig om gedrag van bezoekers gaan te voorspellen? Ik vroeg het aan Lukas Vermeer, datascientist bij Booking.com.
[Interview op Emerce.nl]
We spraken met Maud Ebbekink van ConsumPsy, gespecialiseerd in conversie-optimalisatie en consumentenpsychologie. We vroegen haar naar de huidige stand van zaken binnen het vakgebied en visie op de toekomst. Kennis over het brein wordt volgens Ebbekink belangrijker. Het helpt je achter de gedachtenpatronen van een doelgroep te komen. Met een gehele doelgroepanalyse als resultaat.