Waarom je omzet laat liggen als je geen headlines test (en wat je kan testen)

10 juni 2014 | In Conversie-optimalisatie | 4 reacties

Een goede headline trekt de aandacht en motiveert websitebezoekers om de tekst te gaan lezen. Maar een écht goede headline doet meer dan dat. Hij zet het eerste mentale stapje richting de conversie en versterkt je online verkoopsucces. Een topheadline is dus van groot belang voor op de conversie. Ben je benieuwd hoe groot de impact van een headline kan zijn? Hieronder vind je een case waarin dit overduidelijk wordt én tips om zelf je headline te A/B-testen.

 

Case: Aanpassen van de titel verhoogt conversie met 47,80%

Op de site van CityCliq worden internetmarketingoplossingen aangeboden aan kleine ondernemers. Om een zo hoog mogelijke conversie te behalen (offerte-aanvragen) zijn conversietesten gedraaid.

De onderstaande headlines werden getest tijdens de zoektocht naar het beste argument om bezoekers te activeren om een offerteaanvraag te doen.

  • Controle: “Businesses grow faster online!”.
  • Variant 1: “Create a webpage for your business”.
  • Variant 2: “Get found faster!”.
  • Variant 3: “Online advertising that works!”.

 

Ook in deze conversietest was één variant overduidelijk het beste in het behalen van conversies, namelijk variant 1. De titel “Create a webpage for your business” heeft gezorgd voor een wervelende stijging van 47,80% ten opzichte van de controlevariant.

headline ab-test

Bron: Visual Website Optimizer – Cases

 

 

Wat kun je zelf A/B-testen aan headlines?

Je hebt in de cases gezien dat een headline grote invloed kan hebben op de conversie van een site. Het is daarom hoog tijd dat je zelf ook conversietesten gaat uitvoeren op je site om niet langer conversie mis te lopen. Ik help je graag met ideeën wat je allemaal kan testen aan een headline.

 

Eerlijk gezegd zijn er tientallen mogelijkheden om de headline van je pagina te testen. Hieronder geef ik je een aantal opties:

  • Kortere of langere headline.
  • Wel of niet een USP van het product in de headline.
  • Gebruik verliestaal in plaats van winsttaal.
  • Laat urgentie blijken (de lezer moet nú actie ondernemen).
  • Benoem een probleem van je lezer.
  • Benoem het droomdoel van je lezer.
  • Spreek de lezer aan.
  • Suggereer een kennisgat (jij weet iets dat de lezer nog niet weet).
  • Test verschillende USP’s tegen elkaar.
  • Plaats aanhalingstekens rond de headline, alsof het een quote is.
  • Neem een getal op in de headline (bijv. 5 tips om…).
  • Lettergrootte van de headline.
  • Kies voor een provocerende vraag of stelling.
  • Geef een aanzet tot een verhaal in de headline.
  • Maak gebruik van contrast (bijv. hoe je in 5 minuten €1000,- omzet per maand extra haalt).
  • Headline als vraag formuleren (die gericht is aan de lezer).
  • Prikkelende headline testen tegen een concrete inhoud gerelateerde headline.
  • Geef een belofte over het product of dienst dat je aanbiedt op de pagina.
  • Test een quote uit een review als subkop

 

Tot slot

Stel het uitvoeren van conversietesten niet langer uit. Kleine aanpassingen aan een website kunnen namelijk veel extra conversie opleveren. Eén van de elementen die je zeker moet testen is de headline. Ik hoop dat ik je van goede inspiratie hebt voorzien om direct aan de slag te gaan!

 


4 reacties op “Waarom je omzet laat liggen als je geen headlines test (en wat je kan testen)

  1. Dat is heftig als je zo’n verbetering kunt realiseren dankzij een splittest. Het valt mij overigens op dat de meeste mensen allerlei kleine details doen splittesten. Voor mij werkt het altijd beter als ik drastische veranderingen test. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

  2. Kleinere aanpassingen of grotere aanpassing: alles hangt af van je strategie en hypothese.

    Om een simpel voorbeeld te geven: als je de schaarste-techniek wilt testen hoef je je niet tot een titel te beperken. Dit kun je ook toepassen op andere elementen in de pagina. Een testvariant met meerdere aanpassingen is dan zeker zinvol.

    Aan de andere kant: ik heb de conversie ook wel eens met zo’n 30% laten stijgen door alleen een unique selling point te plaatsen in de headline boven een aanmeldformulier.