De conversiekracht van voegwoorden: ‘want’ vs. ‘omdat’

2 april 2013 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Als online marketeer ben je continu op zoek naar nieuwe manieren om de conversie te verhogen van bijvoorbeeld een website, banner of Adwords-advertentie. We zijn het er allemaal over eens dat taalgebruik een grote rol speelt bij de conversiekracht van een marketinguiting. Niet alleen ons onderbuikgevoel zegt dat woordkeuze van cruciaal belang is, dit blijkt ook uit gloednieuw onderzoek. Subtiele verschillen in taal worden namelijk direct door onze hersenen opgepikt, zoals het verschil tussen ‘omdat’ en ‘want’. Welk voegwoord heeft de grootste overtuigingskracht?

De voegwoorden ‘omdat’ en ‘want’ lijken in de Nederlandse taal inwisselbaar, maar ons brein denkt daar heel anders over. De woordkeuze heeft namelijk gevolgen voor de verwerking van de boodschap in onze hersenen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de overtuigingskracht van je webtekst, banner of advertentie. Zowel positief als negatief. Als online marketeer, (seo)copywriter of conversie specialist is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de woorden die je wel en niet moet gebruiken. Ik zocht voor je uit of je in persuasieve boodschappen beter ‘omdat’ of ‘want’ kan gebruiken om de tekst van maximale overtuigingskracht te voorzien.logo frnakwatching

 

Dit artikel van consumentenpsycholoog Maud Ebbekink is gepubliceerd op Frankwatching
» Lees het volledige artikel

brein want omdat

Bron: iStockphoto.com/Talaj


Comments are closed.